Ferrari 250 GTO

1962-1964

Vrchol italské elegance a výkonu

Ferrari 250 GTO je považováno za jedno z nejikoničtějších a nejžádanějších aut v historii automobilového průmyslu. Tento výjimečný vůz, vyráběný v omezené sérii mezi lety 1962 a 1964, spojuje neuvěřitelný výkon s ohromující estetikou. Ferrari 250 GTO není jen mistrovským dílem inženýrství, ale také symbolem elegance, exkluzivity a sportovních úspěchů.

 

Počátky a vývoj
Ferrari 250 GTO bylo navrženo pod vedením Giotta Bizzarriniho, který pracoval přímo s Enzem Ferrarim. Název GTO znamená „Gran Turismo Omologato“, což odkazuje na homologaci pro závodní třídu GT. Tento vůz byl určen k závodění v kategorii FIA Group 3 Grand Touring Car, a jeho design a konstrukce byly zaměřeny na co nejlepší výkon a ovladatelnost na trati.

 

Technické parametry
Ferrari 250 GTO bylo poháněno třílitrovým V12 motorem typu Colombo, který produkoval přibližně 300 koní při 7500 otáčkách za minutu. Tento motor byl původně vyvinut pro závodní vozy Ferrari 250 Testa Rossa. Pětistupňová manuální převodovka a zadní pohon zajišťovaly vynikající výkonové parametry, zatímco maximální rychlost přesahovala 280 km/h. Konstruktéři se zaměřili na minimalizaci hmotnosti pomocí lehkých materiálů a aerodynamicky optimalizovaného karoserie.

 

Design a estetika
Design Ferrari 250 GTO je dílem Sergia Scagliettiho, který vytvořil elegantní a zároveň agresivní tvar vozu. Charakteristické prvky zahrnují dlouhou kapotu, nízkou linii střechy a krátkou zadní část. Přední část je zdobena výraznou mřížkou chladiče a třemi otvory pro lepší chlazení motoru. Interiér byl spartánský, zaměřený na závodní účely, ale stále zachovával italský smysl pro styl a kvalitu.

 

Závodní úspěchy
Ferrari 250 GTO dosáhlo významných úspěchů na závodní dráze. Během své závodní kariéry vyhrálo několik prestižních závodů, včetně Tour de France Automobile a Targa Florio. V letech 1962, 1963 a 1964 zvítězilo ve své třídě v mistrovství světa sportovních vozů, což potvrzuje jeho dominanci a technickou dokonalost.

 

Omezená produkce a exkluzivita
Celkem bylo vyrobeno pouze 36 kusů Ferrari 250 GTO, což přispívá k jeho exkluzivitě a vysoké hodnotě. Každý vůz byl ručně sestaven a mírně upraven podle přání majitele, což z něj činí unikátní kus automobilové historie. Kvůli omezenému počtu a historickému významu se dnes Ferrari 250 GTO často prodává za rekordní částky na aukcích, dosahující desítek milionů dolarů.

 

Kulturní ikona a sběratelský klenot
Ferrari 250 GTO je nejen technickým zázrakem, ale také kulturní ikonou. Objevilo se v mnoha knihách, filmech a článcích, což dále posiluje jeho legendární status. Pro sběratele a automobilové nadšence je 250 GTO svatým grálem, který představuje vrchol automobilového inženýrství a designu.

 

Závěr
Ferrari 250 GTO je jedním z největších automobilových ikon všech dob, kombinující neuvěřitelný výkon, elegantní design a závodní úspěchy. Jeho dědictví je pevně zakořeněné v historii automobilového průmyslu a jeho hodnota a prestiž neustále rostou. Tento vůz je skutečným mistrovským dílem, které oslavuje italský smysl pro krásu a technickou dokonalost.

Další automobilové ikony

Ford Model T

Ford Model T 1908-1927

První auto vyráběné na montážní lince, které zpřístupnilo automobil širokým masám.

Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle 1938-2003

Ikona automobilového průmyslu

Zobrazit všechny
Máte dotaz?