Volkswagen Beetle

1938-2003

Ikona automobilového průmyslu

Volkswagen Beetle, známý také jako „Käfer“ v Německu nebo „Brouk“ v České republice, je jedním z nejznámějších a nejikoničtějších automobilů všech dob. Od svého vzniku v roce 1938 až do ukončení výroby v roce 2003 se stal symbolem spolehlivosti, jednoduchosti a charakteristického designu.

 

Počátky a návrh
Volkswagen Beetle vznikl jako projekt pod vedením Ferdinanda Porscheho, který dostal od Adolfa Hitlera za úkol vytvořit „lidový vůz“ („Volkswagen“). Cílem bylo navrhnout automobil, který by byl dostupný široké veřejnosti, spolehlivý a jednoduchý na údržbu. První prototypy byly představeny v roce 1938 a produkce začala v nově postavené továrně ve Wolfsburgu.

 

Válečná a poválečná léta
Během druhé světové války byla výroba civilních vozů přerušena a továrna se zaměřila na výrobu vojenských vozidel. Po válce byla továrna pod kontrolou britské armády, která obnovila výrobu Beetle. V roce 1945 bylo vyrobeno prvních 1785 vozů pro civilní trh.

 

Růst popularity v 50. a 60. letech
V 50. letech se Beetle stal symbolem ekonomického zázraku poválečného Německa. V roce 1955 byla vyrobena miliontá jednotka. Během 60. let se Beetle stal populární i mimo Evropu, zejména v USA, kde se stal symbolem kontrakultury a hnutí hippies. Jeho jednoduchý a rozpoznatelný design, spolehlivost a nízké náklady na údržbu přispěly k jeho obrovské popularitě.

 

Technické inovace a varianty
Během let prošel Beetle několika technickými vylepšeními, ale základní design zůstal nezměněn. Byl vybaven vzduchem chlazeným, čtyřválcovým boxer motorem umístěným vzadu a pohonem zadních kol. Kromě klasického sedanu byly vyráběny i další varianty, včetně kabrioletu a různých verzí určených pro specifické trhy.

 

Úpadek a obnova
V 70. letech začal Beetle čelit konkurenci modernějších a technicky vyspělejších automobilů. Produkce v Evropě byla postupně ukončena a výroba se přesunula do Brazílie a Mexika. V roce 1998 představila Volkswagen modernizovanou verzi Beetle, známou jako New Beetle, která kombinovala retro design s moderní technologií.

 

Konec éry
Výroba původního Beetle pokračovala v Mexiku až do roku 2003, kdy sjel z linky poslední vůz. Celkem bylo vyrobeno více než 21 milionů kusů, což činí Beetle jedním z nejprodávanějších automobilů v historii.

 

Kulturní dědictví
Volkswagen Beetle zanechal nesmazatelnou stopu v automobilové historii a populární kultuře. Objevil se v mnoha filmech, knihách a písních. Jeho jedinečný design a historický význam z něj činí sběratelský klenot a ikonický symbol automobilového průmyslu.

Volkswagen Beetle se stal více než jen automobilem; stal se symbolem éry a ikonou, která i dnes vzbuzuje nostalgii a obdiv. Jeho dědictví žije dál prostřednictvím sběratelů, fanoušků a moderních reinterpretací, které vzdávají hold tomuto legendárnímu vozu.

Další automobilové ikony

Ford Model T

Ford Model T 1908-1927

První auto vyráběné na montážní lince, které zpřístupnilo automobil širokým masám.

Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle 1938-2003

Ikona automobilového průmyslu

Zobrazit všechny
Máte dotaz?